پرسش و پاسخهای متداول

 معافیت ماده 101 چیست و به چه خودرو هایی تعلق می گیرد؟


1.به صورت خودکار از طرف سازمان امور مالیاتی  بر روی خودروی اول شخص (خودرویی است که زودتر صورت وضعیت برایش ثبت می گردد) اعمال می شود. اگر معافیت های دیگری بدلیل بیماری یا بلای طبیعی یا از کارافتادگی مورد درخواست مودی است باید از طریق موارد خاص برای مودی درخواست ارسال گردد. --- معافیت 101 به همه مودیان 1 مرتبه در سال تعلق می گیرد.
2.مالیات از سال 88 تا 94 بر اساس جداول درآمد سازمان و فرمول مشخص محاسبه می شود. ( درامد* ضریب(براساس شهر خودرو)- معافیت ماده 101 (طبق جدول 0 میشن)- سایر معافیت ها + جرایم - بستانکاری 
3.معافیت 101 انتخابی نیست و امکان پذیر نمیباشد که بین خودرو های مالک تقسیم شود ولی اگر میزان معافیت 101 از میزان درآمد سال خودروی اول بیشتر باشد( برای سال های مالی  88 الی 94 )، مابه التفاوت معافیت به خودروی دیگر تعلق میگیرد.
4.از سال 1395 به بعد مالیات به صورت مقطوع محاسبه شده و برای خودروی اول طبق جدول و برای خودروهای بعدی 25 درصد بیشتر از جدول محاسبه می شود.

  • به تمامی مودی ها، معافیت 101 تعلق می گیرد و تا سال 94بر حسب جدول محاسبه مالیاتی این معافیت به خودرو اول مودی تعلق می گیرد و اگر روی خودرو شریک هم باشند (در صورتی که شریک همسر نباشد)معافیت 101 به همه شرکا به صورت جدا تعلق می گیرد . از سال 95 به بعد مالیات مقطوع است.
  • -اگر شخصی با همسر خود شریک باشد، معافیت تا قبل سال 94 فقط به یکی از آنها تعلق می گیرد.
  • -ولی اگر شریک نباشند ، به دو شریک به نسبت درصدشان کامل تعلق میگیرد(درصورتی که تک خودرویی باشد)
  • گزارش خارج از بازه : در صورتی که کاربر دفتر برای پرونده ای ، خارج از تاریخ پایان مالکیت گزارش ارزیابی گرفته باشد ، این سبب می شود در بعضی از موارد معافیت به خودرو دیگر آن شخص لحاظ نشود. گزارش های خارج از بازه را پشتیبان کانون به سازمان ارسال می کند تا رفع گردد.
  • مفاصای خارج از بازه: به مفاصایی خارج از بازه گفته می شود که تاریخ صدور مفاصا بیش از یک ماه از تاریخ پایان مالکیت ان شخصی که مفاصا را پرداخت کرده است. باید از سمت اداره امور مالیاتی مربوطه اظهارنظر گردد.

بازگشت به فهرست > مالیات بر مشاغل خودرو


 آخرین بروزرسانی Wed, May 29 2019 12:28pm

لطفا شکیبا باشید!

لطفا شکیبا باشید... این کار چند ثانیه ای طول می کشد!